Co je intuitivní pohyb

Jedním z principů intuitivního stravování je intuitivní pohyb, označovaný také jako pohyb pro potěšení nebo radostný pohyb. Jde o celkový přístup k fyzické aktivitě a naladění se na to, co je pro tebe a tvoje tělo dobré a na co máš v danou chvíli náladu. V dnešním článku ti popíšu, co to je intuitivní pohyb a jaký je rozdíl mezi intuitivním pohybem a cvičením.

Každý pohyb se počítá – dokonce i taneček v obýváku na tvoji oblíbenou hudbu.

Intuitivní pohyb zdůrazňuje všímavost (přítomnost v pohybu) a ztělesnění (propojení se svým tělem), díky kterým si můžeš vytvořit zdravější vztah k pohybu a ke svému tělu. Intuitivní pohyb není trest za dvojitou porci dezertu, ale způsob, jak propojit mysl a tělo, zmírnit stres a dopřát si skutečný prožitek. 

Intuitivní pohyb by neměl být považován za povinnost.
Není to něco, co “musíš” dělat.

Pohyb pro radost nesouvisí s „doporučeným množstvím“ a není to prostředek k hubnutí. Místo toho podporuje fyzické a duševní zdraví. To znamená, že se staráš o celkovou pohodu tím, že se pravidelně hýbeš a zároveň dbáš na to, abys měla dostatek odpočinku a necvičila, když jsi nemocná, zraněná nebo vyčerpaná.

Intuitivní pohyb vs. Cvičení

V rámci současné dietní kultury, která na nás všude vyskakuje a určuje nám, co je in x out, co můžeme x nemůžeme, co je sexy nebo jaké jsou ty správné a jediné ideální míry, je cvičení vnímáno jako formální pohyb.

✔Naplánováno✔

Přesně daný den, čas a místo – obvykle tělocvična, fitko nebo studio. 

Cvičení je nejčastěji spojováno s jasně danými cíli:

  • zesílit,
  • zhubnout,
  • spálit kalorie,
  • vrátit se zpět do formy,
  • vypotit víkendovou grilovačku.

Kde je radost z pohybu?

Teď to možná vypadá, že jsem sama proti sobě, vždyť jsem fitness instruktorka, která vede skupinové lekce. Ale v tom je právě to kouzlo a vtip. Jakékoliv cvičení, i ve fitku i na skupinové lekci, může být zároveň pohybem, který ti přináší radost. Proto dělám, to co dělám. Proto vznikl projekt Intuitivní Fitness. Abych ti ukázala, že podstatou pohybu je v první řadě radost a propojení s tělem, ne hubnutí nebo nahánění svalový hmoty. Ano, pro někoho to je důležité a je to naprosto OK. Ale pořád by na prvním místě měla být RADOST Z POHYBU. Ne povinnost. Ne nutnost.

To je moje poslání. Tím jsou moje lekce specifické. Předávám radost a pozitivní energii. Nechávám klientky cvičit podle jejich momentálních osobních potřeb. Na základě jejich intuice.

Žádné: “A teď všechny udělejte 20 dřepů.” 
Žádné univerzální tréninkové plány a jídelníčky.
Žádné “musíš” a “nesmíš.”

Já ukazuji možnosti a způsoby.
Ty se rozhodneš, co je pro tebe nejlepší.

Pohyb má nekonečné množství podob

Intuitivní pohyb zahrnuje jakýkoliv pohyb. Může to být cvičení ve fitku, na skupinových lekcích, běhání po lese, ale taky nemusí. Každý pohyb se počítá. Každý pohyb, který tě baví a který přináší tvému tělu výhody. 

Když přestaneš vnímat pohyb z pohledu dietní kultury, otevře se ti tolik dalších možností, jak si pohyb užívat. Pro někoho je zábava zvedat těžké činky, jít na lekci Pilates nebo Intervalového tréninku. Pro někoho to je tanec a pro někoho jiného zase práce na zahrádce. Nebo 20 minutová procházka se psem. Ranní běh v lese. Jízda na kole. Plavání v horském jezeře. Tenis s kamarádkou. Každý má jiné preference, jiné fyzické schopnosti a  jiné časové možnosti. 

Intuitivní pohyb tě zbaví pocitu viny

Ano, určitý druh pohybu může přinášet bolest a ty se při něm můžeš cítit nepohodlně. Ale právě díky intuitivnímu pohybu se naučíš správně vyhodnocovat, jak se v danou chvíli cítíš a na základě toho se rozhodneš, jestli budeš v pohybové aktivitě pokračovat nebo ne. Případně jakou intenzitu si zvolíš. 

I tobě se určitě někdy stalo, že jsi šla cvičit, ale cítila ses mizerně nebo jsi přišla na lekci, která tě nebavila nebo byla pro tebe příliš náročná. To, že přestaneš cvičit, odejdeš z lekce nebo snížíš intenzitu cvičení, není tvoje selhání. Neexistuje jediný důvod, proč by ses kvůli tomu měla cítit špatně. Přesto mnoho žen cvičí dál, i když je to nebaví, i když je to bolí, i když se cítí pod psa. Proč? Protože si myslí, že to tak má být. Že musí překonávat své fyzické limity a dělat to, co se od nich očekává. 

Ty si můžeš dovolit zrušit naplánovanou lekci. Neuběhnout 5 kilometrů. Změnit typ cvičení. Dát si pauzu. Snížit intenzitu. 

Můžeš si to dovolit, protože tvoje tělo ti dává jasný signál, že potřebuje odpočinek.

Je důležité, aby sis uvědomila, že pohyb není trest. Je to součást péče o tvé tělo. Je to radost, která zlepší tvůj vztah k tvému tělu, dobije ti baterky a ty se budeš cítit skvěle.

Bohužel žijeme ve společnosti, ve které je idealizován jeden typ těla. Podléháme dietní kultuře a nerealistickým standardům krásy a těla. I když si uvědomujeme, že je to nereálné a škodlivé, často se od toho nedokážeme odprostit. A upřímně, i když se rozhodneme jít jinou cestou – bez diet a extrémního cvičení, tento proces se může zdát zdlouhavý a náročný. Je to tak. Pokud chceš změnit svůj vztah k jídlu, k pohybu i ke svému tělu, chce to čas. Je potřeba na tom pracovat. 

Když budeš trpělivá a rozhodnutá změnit své myšlení, brzy zjistíš, co tvé tělo skutečně potřebuje.

Fitness průmysl

Fitness průmysl na nás klade obrovské nároky. Spousta žen má pocit, že je potřeba jít až za limit svých fyzických možností, že musí mít silnou vůli a disciplínu. Navíc většina fotografií holek z fitka ukazuje pouze jediný správný typ postavy. Jedinou správnou hmotnost. To může vést ke zkresleným představám o tom, jak má žena vypadat. A to vede k frustraci a nízkému sebevědomí. A to vede k nezdravé posedlosti cvičením. A to fakt ve svém životě nepotřebuješ.

Je zajímavé, že podle tohoto výzkumu, většině lidí cvičení nepřináší výrazný úbytek hmotnosti. Cvičení, které je zaměřeno na lepší vzhled a hubnutí naopak sebou přináší celou řadu negativních důsledků – nízká sebeúcta, vysoká nespokojenost s vlastním tělem nebo zvýšená úzkost týkající se velikosti/tvaru těla. 

Zeptej se sama sebe: „Jaká je moje motivace cvičit?“

Pokud je jediným důvodem změnit své tělo, spálit kalorie nebo kompenzovat to, co jsi snědla o víkendu, pak takové cvičení není pro tebe a tvoje tělo prospěšné. Pohyb není povinnost ani trest. 

Intuitivní pohyb se zaměřuje na to, aby se tělo cítilo dobře, než aby vypadalo „dobře“. 

Představ si, jaké by to bylo, kdyby ses začala soustředit na pohyb, který ti přináší radost, zábavu a potěšení. Existuje tolik výhod, které ti může pohyb přinést, a které nemají nic společného s hubnutím a velikostí tvého těla. Bylo prokázáno, že pravidelný pohyb snižuje riziko úmrtí z jakékoli příčiny až o 30%, kardiovaskulárních onemocnění až o 35%, cukrovky typu 2 až o 40%, deprese až o 30%, demence až o 30% a zlomeniny kyčle až o 68%.

Pohyb je oslava tvého těla a všeho, co dokáže. Jeho hlavním úkolem je, aby ses cítila dobře, plná energie a šťastná. Nezáleží na tom, co děláš, jestli máš členství v top fitness klubu nebo nejnovější sportovní outfit.

Intuitivní pohyb není nástrojem, jak potrestat tělo nebo jak ho změnit. Je to uvědomění, jak je pohyb pro tvé tělo prospěšný a jak dobře se díky němu můžeš cítit.

Vizitka Kristýna

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *