Co je intuitivní stravování

Intuitivní stravování je o vztahu k jídlu. Nemá absolutně nic společného s dietami, univerzálními jídelníčky, tvrdou disciplínou, se zákazy a příkazy. Naučí tě, jak správně vnímat signály tvého těla, které k tobě vysílá. Naučí tě důvěřovat sama sobě. V tomto článku se dočteš o tom, co je to intuitivní stravování a jakými principy se řídí.

Intuitivní stravování je nedietní přístup ke zdravému životnímu stylu, který ti pomůže naladit se na signály tvého těla, skoncovat s věčnými dietami a uzdravit tvůj vztah k jídlu.

Co se v mládí naučíš

Všichni jsme se narodili s přirozenou schopností jíst intuitivně. Děti pláčou, když mají hlad a přestanou jíst, když už ho nemají. Někdy jedí hodně. Někdy jedí málo. Přirozeně se řídí signály svého těla. Jak jednoduché, že?

Jenže jak rosteme, začnou se kolem nás objevovat přesně stanovená pravidla a omezení v souvislosti s jídlem. Naše přirozená schopnost jíst intuitivně je pryč.

Znáš to:

  • “Od toho stolu neodejdeš, dokud to nesníš.”
  • “Když budeš hodná holka, dostaneš zmrzlinku.”
  • “Jestli budeš zlobit, nedostaneš nic.”
  • “Tohle jídlo nesmíš. Tohle jídlo musíš.”

A hle, najednou je tu pocit viny. A výčitky. A stres.

Intuitivní stravování NENÍ DIETA

Neexistuje zde počítání kalorií, omezování se v jídle nebo dodržování přesně stanoveného jídelníčku. Cílem je schopnost zaměřit se na své vlastní vnitřní pocity jako je hlad, plnost a spokojenost a vzdát se vnějších podnětů jako jsou striktní pravidla a omezení týkající se jídla.

Můžeš jíst cokoliv, aniž by ses cítila provinile. 

Důvěřuj svému tělu, které ti řekne, kdy jíst, co jíst a kolik toho sníst. Někdy chce zeleninu a někdy má prostě chuť na dortík. Obojí je OK. Ani jedna z možností není špatná.

10 principů intuitivního stravování

Intuitivní stravování obsahuje deset základních principů. Tady najdeš stručný přehled každého z nich:

1. Zbav se dietní mentality.

Zkus se teď zamyslet nad tím, co pozitivního ti do života přinesla neustálá honba za nižší váhou. Co to udělalo s tvým tělem? S tvojí myslí? Jak ses cítila?

Nic moc?

Problém je totiž v tom, že neustálé diety a zaměřování pozornosti na váhu nebo velikost oblečení, vedou k selhání. Neexistuje dobrá dieta (v tuto chvíli samozřejmě nemluvím o zdravotních dietách naordinovaných odborným lékařem). 

Zbav se všech knížek a časopisů, které propagují diety a snadné nebo rychlé hubnutí. Zruš sledování účtů na svých sociálních sítích, které podporují veškeré mýty o dietách (především ty, díky kterým se cítíš špatně) a místo toho sleduj ty, které propagují zdravý vztah k jídlu. 

Co je dieta? Cokoliv, co ti určuje, co máš jíst a kolik toho máš jíst bez odborného posudku lékaře.

2. Važ si svého hladu.

Hlad je normální biologický proces. Tvoje tělo musí věřit, že má a bude mít trvalý přístup k jídlu, pokud ho bude skutečně potřebovat. Když se snažíš potlačit pocity hladu a hladovíš, tvoje tělo reaguje tím, že zvyšuje chuť k jídlu.

Když si budeš vážit svého hladu, dokážeš se vědomě rozhodnout, kdy se najíst a kdy ne. 

3. Nebojuj s jídlem. 

Tento princip spočívá v tom, že si dáváš bezpodmínečné povolení k tomu, jíst všechno, co chceš. Neexistují potraviny “dobré” nebo “špatné”. Pokud si zakazuješ něco jíst, povede to jedině k tomu, že se budeš cítit vystresovaná a tvoje chuť právě na tohle konkrétní jídlo se nekontrolovatelně znásobí.

A to může vést k přejídání.

A to může vést k pocitům viny.

A to může vést k dalšímu omezování.

A to může vést k přejídání, pocitům viny, omezování, přejídání, vina atd.

A to nechceš.

4. Umlč svou potravinovou policii.

Potravinová policie jsou všechny myšlenky v tvé hlavě, které ti říkají, že je např. “dobré” si dát k obědu salát nebo “špatné” dát si další porci tvého oblíbeného dortu. Jsou to určitá pravidla, která souvisí s dietní mentalitou a která v tobě vyvolávají pocit viny. Jsou uložena hluboko v tvém mozku a objevují se v momentě, kdy se rozhoduješ, co budeš nebo nebudeš jíst. 

Snaž se s těmito myšlenkami vědomě zatočit. Protože jestli v tobě vyvolávají stud, výčitky a hanbu, tak ať jdou o dům dál. Ty je ve svém životě nepotřebuješ.

5. Objev svou spokojenost. 

Je velký rozdíl mezi tím, jestli jsi plná nebo spokojená. Ty totiž můžeš být fyzicky plná a přesto cítit nespokojenost. A když budeš nespokojená, co uděláš? Budeš jíst dál a dál a dál, abys spokojená byla. Když budeš jíst to, co opravdu chceš jíst a na co máš chuť, bude větší pravděpodobnost, že budeš nejen plná, ale i spokojená.

“Plnost je fyzický pocit sytosti, zatímco spokojenost je duševní pocit sytosti.”

Rachel Hartleyová

6. Respektuj svou plnost.  

Pocit plnosti se začne projevovat v momentě, kdy se vzdáš omezování v tom, co jíš a kolik toho jíš. Jednoduše budeš jíst, když se objeví hlad a skončíš, když ho už mít nebudeš. 

Dietní mentalita způsobuje pocit, že “musíš” jíst jen určitá jídla v určitou dobu. Takže nechat jídlo na talíři, i když už máš vlastně dost, může být pro tebe dost problematické. Když ale budeš respektovat svoji plnost, nebude pro tebe problém nechat na talíři zbytky. 

Proto je potřeba naslouchat signálům svého těla, které ti řeknou: 

“Zlato, to stačí. Už máš dost.”

7. Važ si svých emocí

Emocionální stravování je, když jíš z jiných důvodů, než je fyzický hlad. 

Ve stresu. Když se nudíš, jsi smutná, vzteklá nebo naštvaná. Nebo když slavíš úspěch. Těch důvodů může být triliarda.

Pokud si všimneš, že za tebe jedí emoce, buď k sobě laskavá. Nic si nevyčítej. Emoční stravování je úplně normální věc. Pomáhá ti zvládat nepříjemné situace nebo oslavovat ty příjemné. Zároveň je ale potřeba si uvědomit, že krátkodobé potěšení z jídla tvé problémy nevyřeší.

Základem je naučit se vnímat a pochopit své emoce.

  • Co způsobuje, že se každý večer nemůžeš odtrhnout od balíčku chipsů? 
  • Že v každé stresové situaci sáhneš po čokoládě? 
  • Že se vždy po úspěšné pracovní schůzce přejídáš?

Abych ti pomohla tohle všechno rozklíčovat, připravila jsem pro tebe mini kurz EMOCE & JÍDLO aneb Když za tebe jedí emoce. V 5denním e-mailovém kurzu zjistíš, jaký je tvůj vztah k jídlu a co způsobuje, že máš neustále chuť na “něco”. Samozřejmě v něm najdeš i návod, jak to všechno změnit.

Zaujalo tě to?

Není nic snazšího než se do něj přihlásit.

Mini kurz Emoce & Jídlo

8. Respektuj své tělo. 

Respekt k tělu znamená, že nasloucháš svému tělu, staráš se o něj s láskou a oceňuješ ho za to, jaké je právě teď. Bez ohledu na to, jak tvé tělo vypadá, jak funguje nebo jaké máš z něj pocity. Je to tvoje tělo a zdravý vztah k němu nemůže fungovat bez vzájemného respektu.

Když o sobě mluvíš nehezky, ignoruješ signály svého těla nebo upřednostňuješ potřeby ostatních před svými, není to respekt. 

My ženy dokážeme být obzvlášť vynalézavými kritiky ve vztahu k našemu tělu. Přitom respekt, úcta a sebeláska jsou nejpodstatnější součástí intuitivního stravování a vlastně i celého tvého života.

Nezaměřuj se na nedokonalosti a nesrovnávej se s ostatními.

Zaměř se na to, co všechno tvé tělo dokázalo, co umí a jak funguje. Měj sama se sebou trpělivost. Naučit se seberespektu, sebeúcty a sebelásky vyžaduje občas hodně času. Ale věř mi, že výsledek stojí za to.

9. Intuitivní pohyb

Mnoho lidí přistupuje ke cvičení jako k něčemu, co by „měli dělat“, protože je to dobrý pro jejich tělo nebo protože to dělají všichni. Takže se do pravidelného pohybu nutí nebo se ho bojí nebo s ním bojují. Nebo všechno dohromady.

To je hlavní důvod, proč je pro ně tak těžké začít a vydržet.

Pokud se to týká i tebe, tak řešením je přestat se soustředit na pohyb, který “bys” měla dělat, a začít dělat, co tě opravdu baví. Při čem se cítíš dobře, ve své kůži. Zapomeň na spalování kalorií a soustřeď se na prožitek při cvičení.

Jakmile budeš vnímat pravidelný pohyb jako prostředek k tomu, abys zhubla nebo mohla víc jíst, nikdy u něj nevydržíš.

Musí tě to prostě bavit.

10. Važ si svého zdraví.

Být zdravá neznamená jíst „dokonale“.

Intuitivní stravování ti neříká, co máš jíst a jaké potraviny jsou pro tebe ty nejlepší. Ale dává ti možnost, abys na to přišla sama.

Jíst zdravě může pro každou z nás znamenat úplně něco jiného, protože jsme každá úplně jiná. Ty sama potřebuješ zjistit, jaké potraviny dělají tvému tělu a duši dobře. A když to zjistíš, tak jim je jednoduše dávat. Protože ty chceš pro své tělo i duši jen to nejlepší.

To, že se budeš snažit jíst zdravěji, podle svých vlastních měřítek, není omezování nebo kontrola. Je to intuitivní péče o sebe sama. Možnost rozhodnout se. Uvědomit si: “Ahaaaa. Tak tohle mi chutná, cítím se dobře, když to s ním a absolutně mě to uspokojuje. Dám si to i příště.”

Zvládnu to?

Možná ještě váháš, jestli je pro tebe zrovna tohle ten správný přístup k jídlu. Jestli dokážeš mít dost trpělivosti, aby ses naučila jíst intuitivně, protože ono to chce svůj čas. Změna nepřijde ze dne na den. K tomu ti můžu říct jen jedno: “Zkus to a uvidíš.”

Já věřím, že tvoje intuice rozhodne, co je pro tebe to nejlepší.

Vizitka Kristýna

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *