Dietní mentalita

První a nejdůležitější krok k uzdravení tvého vztahu k jídlu a k tvému tělu v rámci intuitivního stravování je odmítnutí dietní mentality. Ale než se dostaneme k odmítnutí, bylo by fajn říct si, co to vlastně ta dietní mentalita je. 

Pojďme společně prozkoumat, co znamená dietní mentalita, jak by se mohla projevit ve tvém životě, proč je škodlivá a nakonec, jaké kroky můžeš podniknout, aby ses vymanila z tohoto vzorce myšlení.

Co tě napadne, když se řekne DIETA?

  • Dodržování přesně nalajnovaného jídelníčků.
  • Seznam “dovolených” x “zakázaných” potravin. 
  • “Nesmim tohle, nesmim tamto.”
  • Jasně a nekompromisně daná pravidla, co jíst, kdy jíst, proč jíst a kolik jíst. Přes to nejede vlak. 
  • Hubnutí. Vážení. Počítání. Zase vážení. Hubnutí.
  • Jíst jen a jen zdravě. 

Každá zkušenost s dietou nebo s dietním chováním má obrovský vliv na tvůj vztahu k jídlu a ke tvému tělu.

Dietní mentalita je soubor všech tvých myšlenek, přesvědčení a emocí, které postupně vznikaly z tvých minulých dietních zkušeností a/nebo byly a jsou ovlivňovány současnou dietní kulturou.

Dieta jako taková je svým způsobem pro tvoje tělo i mysl trauma, šok a stres. Její dopad na vzorce tvého myšlení může mít  naprosto zásadní význam. Ve skutečnosti rozdíl mezi “dietou” a “dietní mentalitou” není zas tak velký. 

Dietní kultura

Dietní mentalita se může projevit jak u dietářek, tak i u nedietářek.

Říkáš si: “Jak je to možné?” 

Já ti to řeknu: “Může za to dietní kultura.”

Dietní kultura je systém víry, který uctívá hubenost, vyvyšuje některé druhy potravin a jiné démonizuje a určuje ti ideální míry, váhy a tvary.

Může se projevovat takto:

  • Hlavní titulek tvého oblíbeného časopisu: “Jak rychle zhubnout” nebo “Seznam 10 jídel, kterým se musíš obloukem vyhnout.”
  • Účty na sociálních sítích s fotkami před/po.
  • Poznámky od kolegyně týkající se tvé váhy.
  • Počítání kalorií. Vážení jídla. Kontrola každého sousta.
  • Nejvíc moc nejnovější trendy dieta všech dob.
  • Nekonečné rozhovory s kamarádkou, co jíst a nejíst.

Co to znamená? 

To znamená, že i když nedržíš diety, žiješ v dietní kultuře, která ovlivňuje tvoji dietní mentalitu.

Jak se projevuje dietní mentalita?

Dietní mentalita se u různých lidí projevuje různě. Představ si ji jako jakýsi vnitřní monolog nebo jako tzv. potravinového kontrolora, který ti diktuje, co jíst, kdy jíst a kolik máš dovoleno toho sníst.

Něco jako:

  • Nesmím jíst…, protože je to nezdravé.
  • Po… hodině večer nemůžu jíst, protože bych přibrala.
  • Cukr je špatný. Už nikdy nesmím jíst cukr.
  • Nejím pečivo, jen saláty.
  • Nikdy bych si nedala Mekáče.
  • Nemůžu si dát další kousek svého oblíbeného dezertu, protože prostě nemůžu.

Dietní mentalita se může projevovat i takhle:

  1. Kompenzace/trest za snězení “špatného” jídla:
  • Víc cvičit.
  • V dalších dnech jíst méně.
  • Přeskakovat jídla.
  1. Vytváření podmínek kolem jídla:
  • Dovoluji si jíst…, ale jen jednou za měsíc.
  • Dovoluji si jíst…, ale pak už si celý den nic nedám.
  • Když si dám…, budu mít hrozný výčitky.
  1. Tzv. podvodné taktiky k uspokojení hladu a utlumení chutí:
  • Pití kávy, nízkokalorických nápojů nebo žvýkání žvýkačky.
  • Používání léků k potlačení chuti k jídlu nebo na hubnutí.
  • Nízkosacharidové potraviny, potravinové doplňky nebo koktejly, které uspokojí hlad místo jídla.

Proč je dietní mentalita škodlivá?

Teď, když máš jasnější představu o tom, co je dietní mentalita a jak by se mohla projevovat ve tvém životě, tě napadne otázka: 

“Proč je škodlivá?”

  1. Vyvolává pocity viny, hanby nebo výčitky.

Dietní mentalita spojuje morálku s jídlem. Takže, když jíš “špatné” jídlo, následuje vlastní odsouzení a extrémní pocit provinění. To může vést k pochybnostem o sobě, nízké sebeúctě a k chronickým pocitům hanby.

  1. Zvyšuje strach z jídla, stres a úzkost.

Počítání kalorií, maker, sledování čísla na váze a počtu spálených kalorií během cvičení je neuvěřitelně stresující. Obzvlášť když si to propojíš s pocitem hanby, viny a sebeobviňováním.

Když uzdravíš svůj vztah k jídlu a zbavíš se dietní mentality, všimneš si, že se ti otevírá velký prostor pro soustředění na jiné, důležitější věci ve tvém životě.

  1. Vytváří negativní vzorce myšlení.
  • Binární myšlení neboli “všechno nebo nic”. Existují pouze dvě možnosti, které jsou buď nedosažitelné nebo neudržitelné. Př. Při dietě nikdy nejíš chipsy. Při přejídání jíš chipsy nonstop.
  • Absolutní myšlení. Věříš, že určité chování bude mít za následek určitý výsledek. Často spojováno se slovy jako “musíš”, “nesmíš” nebo “měla bys.” Př. Nesmíš jíst sladký, jinak budeš tlustá. Jestli chceš zhubnout, měla bys jíst naposledy v 5 hodin odpoledne.
  • Katastrofické nebo pesimistické myšlení.  Př. Jestli nezhubnu, nikdy si nikoho nenajdu. Zase jsem to nezvládla, jsem neschopná. 
  1. Zvyšuje intenzitu tvých myšlenek na jídlo.

Čím víc se snažíš potlačit myšlenky související s jídlem, tím hlasitější budou.

  1. Přerušuje propojení mezi tělem a myslí.

Tvoje schopnost vnímat fyzické pocity, které vznikají uvnitř tebe ( hlad, plnost nebo spokojenost), je díky dietní mentalitě narušena. Přestaneš naslouchat, reagovat a důvěřovat signálům, které vychází z tvého těla.

  1. Omezuje a přikazuje.

Myšlenky a předsudky ovlivňují tvé chování. To se všeobecně ví. Pokud se tedy necháš ovlivnit dietní mentalitou, tvoje chování bude plné zákazů a příkazů. Sama sobě si nastavíš striktní pravidla, které tě ve finále budou stresovat a vyvolávat v tobě výčitky.

Jak se zbavit dietní mentality?

Krok 1

Už samotné uvědomění si, že dietní mentalita skutečně existuje i ve tvé hlavě, je zásadní krok. Jen díky tomu se můžeš rozhodnout, že chceš své myšlení změnit. Přeprogramovat nastavení své mysli.

Krok 2

Zkoumej své myšlenky, které se týkají dietní mentality, jakmile se objeví. Stačí si jen všímat. Bez hodnocení. Bez odsuzování. Snaž se tyto své myšlenky ukládat stranou a označit je pravým jménem – dietní mentalita. Všechny své negativní myšlenky zkus nahradit soucitem, laskavostí a porozuměním.

Krok 3

Zapisuj si pravidla, která se týkají jídla a která ti samovolně naskakují. Přemýšlej o tom, odkud pocházejí. Jsou pravdivá? Jsou to tvé zkušenosti, které jsi získala díky dietám nebo díky dietní kultuře?

Krok 4

Vyber si jedno pravidlo, které sis zapsala a začni pracovat na jeho zpochybňování. 

Změna myšlení je jedním ze základních principů intuitivního stravování, který ti změní život.

Ale samozřejmě to chce čas a trpělivost. Nic nezměníš ze dne na den. Abych ti usnadnila tvoji cestu k lepšímu vztahu k jídlu a ke tvému tělu, přejdi ke kroku číslo 5.

Krok 5

Přihlas se do online kurzu “ZAMILUJ SE DO JÍDLA”.

Zamiluj se do jídla
Vizitka Kristýna

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *