Emoční stravování - když za tebe jedí emoce

Emoce. Jídlo. Emoce. Jídlo. Emoce.

Jsou dny, kdy se cítíš fakt na dně nebo prožíváš mega stresový období nebo jsi prostě smutná nebo unuděná.

Hledáš rychlé řešení?

Tramtadadá. JÍDLO.

Jsou dny, kdy se vezeš na vlně štěstí, jsi spokojená sama se sebou i se svým životem, zažíváš radost nebo úspěch.

Jaká bude tvoje odměna?

Tramtadadá. JÍDLO.

Ano. O tom vše je emoční stravování.

Emoční stravování

Definice – Emoční stravování je taková forma stravování, kdy jíš, i když nemáš skutečný, fyzický hlad.

Někdy se můžeš setkat s označením “stresové stravování”. To se většinou používá v momentě, kdy za tebe jedí spíše ty negativní emoce. Jako bonus si ještě přidej jídlo hooooooodně sladký nebo hooooooodně mastný.

Studie ukazují, že téměř každý druhý člověk má zkušenost s nějakou formou emočního stravování. Co z toho plyne? Že je to poměrně běžná věc. Tak proč se tím vůbec zabývat?

Protože většina lidí, kterých se to týká, si myslí, že je to ta nejhorší věc na světě. Stydí se za to. Cítí vinu. Výčitky. A to už je sakra pádný důvod, proč to začít řešit.

Proč jíš pod vlivem emocí?

Emoční stravování je biologicky normální reakce tvého těla na jakoukoliv formu duševního stresu, jako je smutek, deprese, úzkost, strach, pochybnost, nejistota nebo samota. Hlavním úkolem tvého těla je udržet tě zdravou a naživu. Jakákoliv forma stresu, duševního i fyzického, tvoje tělo ohrožuje. Proto udělá všechno pro to, aby tě udrželo v bezpečí.

Pokud zažíváš duševní a emoční stres, tvoje tělo automaticky naskočí do režimu reakce na stres. Tělo je ohroženo a musí se připravit na nejhorší. 

A jaký je nejjednodušší způsob, jak tě může tělo ochránit před negativními emocemi?

Nahradit je pozitivními emocemi.

A co je v danou chvíli nejdostupnější?

JÍDLO. 

Ne jen tak obyčejné jídlo, ale takové jídlo, které tvému tělu pomůže vyrobit chemické látky štěstí. Jídlo sladké nebo mastné.

To je hlavní důvod, proč nemusíš emoční stravování nutně vnímat jako něco špatného nebo negativního. Ve skutečnosti je to ochrana tvého těla před emočním stresem. Není se za co stydět. Mít výčitky nebo pocity viny.

Diety nefungují 

Proč? Protože diety prostě nefungují. Proč? Protože zákazy a striktní omezování způsobují ještě větší stres. 

Krátce a stručně.

Čím víc stresu, tím větší touha se najíst.

Bum bác.

“Nesmím tohle. Nesmím tamto. Chci to.”

“Mám problém se silnou vůlí”

Možná si teď říkáš, že když budeš mít silnou vůli, tak to zvládneš. Vždyť se všude píše, že bez tvrdé disciplíny a silné vůle nikdy nedosáhneš svých vytoužených cílů. Obzvlášť v oblasti fitness se s tím potkáváš na každém kroku.

Ty ale nemáš problém se silnou vůlí. Ty teď už víš, že emoční stravování je přirozený ochranný režim tvého těla. Tvůj mozek nedokáže rozlišit, jestli jsi ve stresu, protože tě chce sežrat lev nebo jestli tě trápí, že nemáš tzv.dokonalý tělo.

Disciplína a silná vůle můžou naopak potlačit tvé propojení s tělem. Tvou intuicí. Co doopravdy cítíš, co tě trápí a co potřebuješ? Nevšímáš si signálů, které ti vysílá vlastní tělo, protože se jasně řeklo, že teď nesmíš jíst tohle a tamto.

Neexistuje jediný důvod pro to, abys potlačovala svůj hlad a chutě. Jediné, co skutečně potřebuješ, je důvěřovat svému tělu.

Jídlo není nepřítel

Jíst, toužit po jídle a mít chuť na jídlo je NORMÁLNÍ. Tvoje tělo potřebuje živiny a kalorie, aby přežilo. Bojovat s jídlem není řešení. Místo toho se snaž s jídlem smířit. Přijmout ho a užívat si ho. Bezpodmínečně.

Jak pracovat s emočním stravováním?

Emoční stravování je nástroj ochrany tvého těla, který tě udržuje zdravou a živou. Pokud s ním budeš bojovat, budeš bojovat sama se sebou. Bít hlavou o zeď. Tvoje nechtěné návyky spojené s jídlem se budou vracet. Znova a znova.

Jediným řešením je pochopit PODSTATU

  • Co tvoje emoční stravování způsobuje? 
  • Co tě žene k lednici, když máš den blbec? 
  • Jaký důvod má to, že si opět a zase snědla celý pytlík chipsů a teď je ti mizerně? 

Jakmile to zjistíš a odhalíš negativní zdroje, které ti způsobují stres, teprve pak to můžeš změnit.

Dobrá zpráva je, že já ti s tím můžu pomoct.

Ptáš se JAK?

Třeba takhle:

Mini kurz Emoce & Jídlo
Vizitka Kristýna

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *