Stupnice hladu

Představ si, jaké by to bylo, kdyby existovalo něco, co tě upozorní, že se máš najíst, protože máš skutečný, fyzický hlad. Wow. A zároveň by to bylo něco, díky čemu přestaneš jíst přesně v tu chvíli, kdy jsi plná. Wow. To něco skutečně existuje. 

Jmenuje se to osobní stupnice hladu a plnosti

V dnešním článku ti popíšu, jak si svoji osobní stupnici vytvořit a jak ji používat, aby ses při jídle cítila pohodlně a spokojeně. 

Co je to osobní stupnice hladu a plnosti?

Je to nástroj intuitivního stravování, který tě naučí všímat si toho, jak se tvoje tělo cítí, když má hlad a když je plné. Díky tomu ti pomůže vyhnout se nepříjemnému hladu nebo nepříjemné plnosti. Používání této stupnice je nejlepší způsob, jak v určitý moment intuitivně načerpat energii pro své tělo.

Vytvoř si svou osobní stupnici hladu a plnosti.

Stupnice hladu a plnosti je stupnice od 1 do 10. Ty si můžeš jednotlivé stupně nazvat a popsat tak, aby ti to co nejvíc vyhovovalo a odpovídalo tomu, co přesně v daný moment cítíš.  

Osobní stupnice hladu
Osobní stupnice hladu a plnosti, kterou používám já a která ti může pomoci při tvorbě tvé vlastní stupnice. 
  • 1 – 3 – Pokud se nacházíš v těchto úrovních, může velice snadno dojít k přejídání. Tělo má pocit, že musí bojovat o přežití, protože se mu nedostává energie. 
  • 9 – 10 – Když začínáš s intuitivním stravováním, může se stát, že se budeš často objevovat na těchto stupních. Je to způsobeno tím, že jsi se dlouho kontrolovala a řídila se dietními zákazy. Snažíš se vynahradit si období strádání a uspokojit své chutě.

Obě situace jsou běžné. Nevyčítej si je. Až se naučíš více  vnímat, co tvé tělo potřebuje a co je pro něj nejlepší, vše se srovná.

Je pravděpodobné, že v tuto chvíli ještě nedokážeš přesně popsat střed své osobní stupnice, stav superhladovosti nebo absolutního přeplnění. Dieta a dodržování striktních pravidel v souvislosti s jídlem mají totiž tendenci umlčovat signály tvého těla, které ti předávají informaci, kdy máš hlad a kdy jsi plná.

Naslouchej signálům svého těla a nech se jimi vést.

Takže teď, když víš, co je stupnice hladu a plnosti, pojďme si podívat na to, jak ji začít používat.

Jak používat osobní stupnici hladu a plnosti

Používání stupnice je proces učení, ve kterém se postupně zdokonaluješ a získáváš větší a větší jistotu v určování toho, kdy máš hlad a kdy jsi plná. Ze začátku samozřejmě nebudeš úplně přesně vědět, kde se nachází tvůj osobní střed, který ti přináší uspokojení. To je úplně v pořádku.

Čím častěji ji budeš používat, začneš si více uvědomovat, kdy se tvé tělo cítí nejlépe.

Nejlepším způsobem, jak začít, je vybrat si pouze jedno jídlo denně, na kterém si stupnici vyzkoušíš. Ze začátku se určitě nesnaž aplikovat na všechna jídla. Mohlo by to způsobit, že se budeš cítit provinile, pokud ji zapomeneš použít.

Pokud na to zapomeneš i u vybraného jídla, nic se neděje. Nekritizuj se kvůli tomu a buď k sobě laskavá. Zítra je přece taky den. Nikdo není dokonalý a vytváření nových návyků může být ze začátku obtížné.

U vybraného jídla můžeš svoji stupnici použít nejen před a po jedení, ale i v jeho průběhu.

Experimentuj

Ještě než se pustíme do dalšího kroku, tedy hledání odpovědí, ráda bych ti řekla, že není potřeba se za své odpovědi stydět. Neexistuje “špatná” odpověď. Ty se snažíš naladit na své tělo, aby bylo spokojenější a to je důležitý krok k intuitivnímu stravování.

Před / během/ po jídle si odpověz na tyto otázky:

  • Začínám jíst až když jsem vyhladovělá?
  • Když dojídám, mám stále hlad?
  • Nebo se cítím přeplněná?

Pokus se v průběhu dalších dní všímat, jestli se u tebe opakuje stejný nebo podobný scénář u většiny jídel.

Až to budeš mít vypozorované, zamysli se, jak bys to mohla změnit. Například, pokud začínáš jíst velmi hladová (stupeň 1 – 2), možná by bylo fajn přidat jednu svačinu navíc, abys hladovění zabránila. Nebo, jestli dojídáš a cítíš se přeplněná (stupeň 9 – 10), můžeš zkusit jíst pomaleji a víc si všímat chutí, barev a vůní toho, co jíš.

Vyber si jednu změnu a pár dní si ji vědomě zkoušej u jednoho vybraného jídla. Pak se sama sebe zkus zeptat: “Jak jsem se cítila? Je tahle změna pro mě přínosná?” 

Pokud ano, určitě v ní pokračuj. Pokud ne, nevadí, zkus něco jiného. Tento proces učení, ti pomůže pochopit, kdy se cítíš u jídla nejlépe. 

Každý člověk je jiný a potřebuje chvíli experimentovat, aby zjistil, co mu vyhovuje.

Závěrečné tipy

Zde je několik tipů, které ti mohou pomoci s používáním tvojí osobní stupnice hladu a plnosti:

  • Snaž se vyvarovat pocitům příliš velkého hladu. Je dobré mít vždy po ruce nějakou svačinku, která ti pomůže, aby ses nedostala na stupeň 1.
  • Při trénování stupnice si ze začátku vybírej jen jedno jídlo. Postupně můžeš přidávat další.
  • Zapamatuj si tuto větu a kdykoliv to budeš potřebovat, řekni si ji nahlas: “Nikdo není dokonalý.” Dokonalost neexistuje. Budou dny, kdy budeš jíst víc, kdy se budeš cítit víc plná než obvykle, kdy nebudeš mít čas se najíst. To je normální.
  • Ze začátku tě používání stupnice hladu a plnosti bude stát spoustu práce a duševní energie. Postupně se to ale bude zlepšovat a ty se ji naučíš přirozeně používat. Buď trpělivá.
  • Je úplně OK jíst, i když nemáš skutečný hlad, ale okolnosti si to vyžadují. Například, když víš, že máš v poledne pracovní schůzku, dáš si oběd dřív, protože potom bys už měla obrovský hlad. 
  • S tím souvisí i emoční stravování. Jídlo je mnohem víc než jen přísun energie a živin. Jídlo v nás vyvolává emoce. Představ si ženicha a nevěstu, kteří nemají fyzický hlad, ale svůj svatební dort si i přes to vychutnají na 100%.

A o tom to celé je. 

Jídlo ti má především přinášet radost, ne stres a výčitky.

Já věřím, že tobě radost přináší, ale pokud ne, přihlas se zdarma do 5denního e-mailového mini kurzu EMOCE & JÍDLO

Vizitka Kristýna Novotná

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *